9.9.11

De eerste week...

De eerste week in de klas zit er al op.
Het ging al vrij goed, de eerste week, of eerste weken, is vaak druk en vreemd voor de kleuters, allemaal nieuwe dingen, regels en afspraken, vreemde kleuters, een juf, een turnjuf, op de speelplaats verschillende juffen….
Er komt véél op de kleuters af en we moeten ze ook tijd gunnen om te wennen.
Ik probeer in de zithoek wat klassikale activiteiten te doen, en dat gaat al redelijk: zingen, dansen, een verhaal vertellen, elkaar wat leren kennen. Geleide activiteiten in de kleine groepjes, gaat voorlopig in de voormiddag nog niet, er is nog veel tijd nodig voor praktische zaken zoals de weg vinden in de klas, wat zou waar moeten staan? Zindelijkheidstraining, aandacht geven voor emotionele dipjes…
Volgende week werken we verder aan “het zich thuis gaan voelen, en de weg vinden” in de klas.
Via eenvoudige spelletjes gaan we elkaars naam leren kennen en die ook proberen te benoemen.

Hierbij wordt ook de aanwezigheidskalender aangebracht.
We gaan ’s morgens goedemorgen tegen elkaar zeggen en ons kenteken omdraaien, dan hangen aan de aanwezigheidskalender alle foto’s van de kleuters die in de klas zijn. Zo kunnen we zien wie er wel en niet is, de kleuters gaan de kentekens herkennen en associëren met de kleuter zelf, zo weten ze dat wij één klas vormen en dat iedereen erbij hoort.

Deze week wordt ook de dagkalender aangebracht. Op de dagkalender staan de meeste activiteiten die op één klasdag gebeuren.
Door foto’s wordt het verloop van de dag weergegeven, zo kunnen de kleuters altijd zien wat er gaat gebeuren. Het kan het gevoel van de basisveiligheid versterken, want jonge kleuters hebben nood aan vaste structuur. De kleuters kunnen op de foto’s gaan kijken wat er nog allemaal moet gebeuren voor ze naar huis gaan, dat kan voor kleuters die het daar moeilijk mee hebben, een houvast bieden. Deze activiteit begint ook met Jules die het zo moeilijk weet wat er allemaal gaat gebeuren voor zijn mama komt, en zo worden de foto’s aangebracht.

Verder wordt er ook veel tijd besteed aan opruimen, regels en afspraken van de klas leren kennen, de weg in de school vinden, het verzorgingsmoment, het eet en drinkmoment, de jassen aan en uitdoen, de schooltas eens proberen op en af de kapstok te doen, die eens proberen open en dicht te doen…enz.

En natuurlijk, zingen, dansen, verhalen vertellen, misschien al wat kleuren, of stempelen of plakken….en héél véél spelen!

Geen opmerkingen: